Dag 1: Rustdag

23 april 2017 - Den Haag, Nederland

Na een wat onrustige nacht ben ik om kwart over zeven opgestaan. Het bed is voor mij aan de kleine kant. Het is het bed wat Sophie ook heeft. Alle bedden zijn vrij hard en dat is even wennen. Buiten was het flink koud, het gras was wit en de autoruiten waren bevroren. Gelukkig hoefde ik niet te krabben omdat we vandaag de auto laten staan.

Gelukkig scheen de zon de hele dag. Tegen een uur of tien was het heerlijk om buiten te zitten ook al was de wind nog wat aan de koude kant. Later in de middag werd het beter en 's avonds toen de wind is gaan liggen en zon volop scheen was het lekker om buiten te eten. Karline en ik boffen dat  Emma en Onne voor het eten hebben gezorgd.

We hebben fietsen meegenomen. De fietsendrager heeft zich keurig gedragen. Vandaag alleen maar geprobeerd of ik de heuvels kon beklimmen met de Koga Miyata. Dat ging prima, alleen de laagste versnellingen deden moeilijk. Maar gelukkig heb ik die hier niet echt nodig omdat het hier slechts licht glooit. Morgen nog maar even checken of Karline met haar elektrische fiets uit de voeten kan.

In de middag nog even geskyped met Sophie. Met de computer kregen we wel beeld maar geen geluid. Uiteindelijk kreeg Emma het via haar telefoon aan de praat. Ze was druk aan het pakken, want morgen verlaat ze Harbin en gaat naar Beijing.

Wij hebben een kleine wandeling gemaakt in het heuvelachtige landschap. Helaas haakte Karline al snel af omdat ze een torretje in haar gehoorgang kreeg. Het duurde even voor die er uit was. Na bekomen te zijn van de schrik besloot ze daarop om terug te gaan naar het huisje. Gelukkig verder geen nare gevolgen aan overgehouden.

Het is leuk om met Onne naar vogels en planten te kijken.

Waarnemingen die er voor mij uitspringen:

De Veldleeuwerik was regelmatig te horen en hoog in de lucht te zien op de door boeren bewerkte akkers. Deze vogel mis ik in Nederland wel erg omdat hij daar steeds schaarser wordt. Dat zomerse geluid van een zichzelf steeds herhalend riedeltje is echt mooi.

Als de zon op het Koolzaad valt is het prachtig om te zien. Je hebt bijna een zonnebril nodig. De lucht van honing is flink aanwezig. Er staan momenteel eindeloze percelen geel te schitteren in de zon.

Bij het huisje is het met name het vogelgeluid dat overweldigend is. Het mooie van dit jaargetijde is dat het ook de hele dag doorgaat. Gelukkig herken ik de meest voorkomende soorten. Ik moest bij de Tuinfluiter en Grasmus weer even checken of mijn veronderstelling klopte.

Ook een feest om te zien is de Putter. Die komt hier veelvuldig voor. Echte druktemakers die de hele dag om huisje bezig zijn. Met hun rood, wit en zwarte kop en geel bij de vleugels. Een fraai speels gebrabbel.

Hierbij de lijst van vogels tot nu toe: Grote Bonte Specht, Zwarte Specht, Groene Specht, Putter, Vink, Heggenmus, Huismus, Merel, Spreeuw, Zanglijster, Zwartkop, Winterkoning, Wilde Eend, Houtduif, Turkse Tortel, Roodborst, boerenzwaluw, Koolmees, Pimpelmees, Zwarte Kraai, Groenling, Kokmeeuw, Zwarte Roodstaart, Torenvalk, Witte Kwikstaart, Tuinfluiter, Grasmus, Veldleeuwerik, Buizerd, Rode Wouw, Gekraagde Roodstaart, Kneu en Gaai.

Aan planten hebben we vandaag niet zo heel veel gedaan: Appel, Mispel, Cipreswolfsmelk, Kruipend Zenegroen, Witte Dovenetel, Gele Dovenetel, Paarse Dovenetel, Rode Kamperfoelie, Wollige Sneeuwbal, Koolzaad, Kleefkruid, Lieve Vrouwebedstro en Hondsdraf.

Verder nog konijnen en een haas gezien.

De vlinders zijn ook al aardig actief. In ieder geval de bekende soorten gezien zoals Citroenvlinder, Oranjetipje en Koolwitje. Ga op internet nog wel even zoeken wat al die andere vlinders zijn, waarvan ik de naam niet weet.

Kortom het was een zonnige en mooie zondag. Voor ons echt een dag om tot rust te komen, terwijl de Fransen wellicht in spanning zitten voor keuze van hun nieuwe president. Wordt het Macron of Le Pen?  Morgen weten we vast meer.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl