Dag 3: Laon en Soissons

25 april 2017 - Vauxaillon, Frankrijk

De weersvoorspelling is uitgekomen. Het bleef de hele dag koud en alleen in de middag waren er af en toe zonnige perioden. De dag zijn we rustig begonnen. 's Ochtends heb ik weer een klein ommetje gemaakt om het landschap en de stilte in mij op te nemen. Er liepen 's morgens drie reeën in ons blikveld. De bok op de weide naast ons huisje en twee reeën in een andere weide voor ons huis. Blijkbaar vinden ze het donker genoeg en wachten ze niet op de schemering. Af en toe zagen we de bok op zijn gemak in het gras liggen.

's Middags zijn we naar Laon en Soissons geweest. Twee wat grote steden niet ver van het huisje. De informatieve boekjes beloofden veel goeds. Maar daar kwam in de praktijk niet zoveel van terecht.

Laon is een oude stad, prachtig gelegen op een grote heuvel omringt door vlak land. Van verre zag je de torens van de kathedraal opdoemen. Het oudste gedeelte kronkelt mooi over de heuvelrug heen met als sluitstuk de kathedraal Notre Dame. Een imposant gebouw, maar waar binnen niet zoveel te zien was. Opvallend is het gegeven dat het in 1917 ingericht geweest is als militair hospitaal, met operatiekamer in het koor. Verder zijn de torens versierd met met ossen, waarvan niemand heden te dage meer weet waarom. De oude stad doet een beetje triest aan omdat de helft van de winkelruimte leeg staat. Na bezoek van de kathedraal zijn we dan ook maar weer naar de auto gelopen en hebben we besloten naar Soissons te gaan.

Soissons is een stad die erg geleden heeft in de Eerste Wereldoorlog. De kathedraal is ernstig beschadigd geraakt en nadien weer opgebouwd. Wel is er een werk te zien van Rubens. Hij blijkt een periode veel opdrachten te hebben gehad om hetzelfde schilderij voor meerdere kerken uit te voeren. Wel in steeds een andere setting natuurlijk. Het stelt de geboorte van Christus voor, in de stal van Betlehem met de herders. Het meest interessante was een kleine oude vrouw die zich bekommerde om het aanvullen van de kaarsen. Ze waggelde op haar gemak door de kathedraal, zette stoelen recht en opende het kleine winkeltje waar kruizen en andere artikelen aangaande het geloof te koop waren. Verder sprak de stad niet tot de verbeelding en hebben we ons tegoed gedaan aan koffie, bier en een croque Monsieur. Na boodschappen gedaan te hebben waren we eigenlijk allemaal blij om weer in het huisje te zijn. Het dal waar we zitten is prachtig en een oase van rust. Daarbuiten zijn eindeloze velden grootschalige akkerbouw en, zoals we vandaag ontdekte, wat povere steden.

In de Eerste Wereldoorlog (of zoals de Fransen het noemen: La Grande Guerre) hebben in deze streek Les batailles du Chemin des Dames (de gevechten van de Chemin des Dames) plaatsgevonden. Bij deze gevechten zijn 300.000 soldaten in deze vier jaar durende oorlog omgekomen.

Vanavond heeft Emma gekookt. Gegrilde groenten met een gegrilde kip. Dat was prima in orde. Vanavond heb ik ondanks de kou toch maar een uurtje buiten gezeten. Ik wil de rust van het dal, het zingen van de merel en zanglijsters, het invallen van de avond zoveel mogelijk tot mij door laten dringen, voordat ik weer ingesloten zal worden door het drukke Den Haag.

De volgende vogels zijn er bijgekomen sinds dag 1: Tjiftjaf, Koekoek, Nachtegaal, Ekster, Blauwe Reiger, Kievit en Tapuit.

Aan planten zijn de volgende er bijgekomen: Paardenbloem, Madelief, Kruisbladwalstro, Grote muur, Stinkende Gouwe, Kruipende en Scherpe Boterbloem, Paarse Dovenetel, Bosrank, Gevlekte Aronskelk, Maretak, Herderstasje, Look zonder Look, Kleine Veldkers, Gulden Sleutelbloem en Speenkruid.

1. Trijnie:
    27 april 2017
    Hoi Hans. Ik kreeg van pa en ma te horen dat jij ook een reislog hebt. Heb die er even opgezet voor hen. Dus ik ook even lezen en even reageren. Leuk dat jullie het daar goed hebben. En dat schilderij van PP Rubens vind ik wel interessant. Altijd als ik die naam ergens zie, wil ik zien.... Heb een examenwerkstuk Mavo over hem gemaakt en gedaan. Nou dat was ut. Groetjes aan jullie van mij.