Dag 2: Super 'zondag' op maandag

24 april 2017 - Vauxaillon, Frankrijk

Vanmorgen rustig opgestaan en na het ontbijt ben ik een stukje gaan wandelen. Er loopt een doodlopend paadje parallel aan het dal. Het heeft opnieuw gevroren, maar de zon begon al haar warmte te verspreiden. Lekker rustig slenteren, een plantje hier bekijken en even verder op naar een vogel luisteren. Weer was daar de fijne zang van de tuinfluiter.

Toen ik terugkwam bij het huisje, kwamen Karline en Emma met de auto aangereden om naar een dorp verderop te gaan om boodschappen in te slaan. Omdat het vandaag de beste dag van de week wordt hebben we besloten om vanavond een barbecue te doen. Na de boodschappen hebben we in de tuin genoten van een kopje koffie en de warmte van de zon. Daarna hebben Karline en ik een klein rondje gefietst om te kijken of de elektrische fiets de heuvels aan kan. Dit blijkt het geval, wel hebben we geconstateerd dat de accu snel leeg loopt.

Gisteren tijdens de wandeling met Emma en Onne zagen we aan de overkant van de heuvel een militaire begraafplaats. Daar zijn Karline en ik naar toe gefietst. Daar troffen we ruim 2.000 graven aan van Franse militairen die tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn gesneuveld. Waar het nu zo rustig is woedde honderd jaar geleden die verschrikkelijke oorlog, waar miljoenen militairen en burgers om het leven zijn gekomen. Blijft toch een bijzondere ervaring om juist op die begraafplaats de eerste zang van de Nachtegaal te horen. Hebben die vogels iets met begraafplaatsen? Op de Waalsdorpervlakte zijn ze tijdens dodenherdenking in overvloed te horen. Of hebben de mensen iets met de plekken waar de Nachtegaal huist om hun doden te begraven.

Na de fietstocht hebben we buiten geluncht en genoten van de warmte van de zon. Daarna even met Sophie gesproken die veilig in Beijing is aangekomen en een lekkere luxe hotelkamer voor een week mag bewonen. In de middag hebben we met z'n vieren het spelletje Mölkky gespeeld. Dit werd aangeraden door de Maryvonne. Het is een buitenspel met paaltjes met cijfers (1 - 12) daarop. Met een houten rol moet je proberen de paaltjes om te gooien. Wie het eerst vijftig punten heeft is de winnaar.  Er zijn een paar lastige onderdelen: 1. wie drie keer mis gooit mag niet meer meedoen; 2. als je meer dan één paaltje omgooit dan gelden niet de punten maar het aantal omgegooide paaltjes. 3. als je in je laatste worp meer dan vijftig punten hebt, dan ga je terug naar vijfentwintig punten. We hebben twee partijtjes gespeeld en twee keer was Emma de winnaar.

Na een wijntje (voor Karline, Emma en Onne) en een whisky (voor mij) heb ik lekker zitten lezen in een van de twee luie stoelen.

Aan het begin van de avond hebben we genoten van de barbecue. Gelukkig heeft Onne veel ervaring en was het vlees en de groenten prima gegrild. Het was zeer zeker de moeite waard.

Vanavond stond de reebok dicht bij het huisje. In zijn nek was hij mooi kastanjebruin, verder was hij nog grijs. Je kon duidelijk zien dat hij volop in de rui zat.

Later op de avond kwam er bewolking op zetten, als teken dat er een omslag in het weer aankomt. Volgens de weersvoorspelling wordt de zon minder en wordt het kouder en natter. We zullen morgen wel zien wat het wordt.