Dag 6: De laatste dag

28 april 2017 - Vauxaillon, Frankrijk

Helaas heeft de pc geen internetverbinding en typ ik dit een na de laatste reisverslag via mijn mobiel. Dat is wel behelpen. Vandaag was de dag met de minste zon. Het was overwegend zwaarbewolkt en nat. Ik heb voor het eerst deze vakantie uitgeslapen tot een uur of negen.Na het ontbijt zijn we naar Cabernet dus Dragon geweest. Dit is een museum over de Eerste Wereldoorlog. Het ligt op de Chemin des Dames. Het is een gangenstelsel (oude steengroeve) op vijftien meter diepte waar zo'n 600 Duitse soldaten gehuisvest konden worden. Men had aan de noordkant een vluchtroute gemaakt. Deze werd gebruikt voor verversing van de troepen; proviand en munitie.Pas na twee jaar ontdekten de Fransen de vluchtroute en konden ze het veroveren. Tijdens deze oorlog heeft men af en toe stuivertje gewisseld. Op 16 april 1917 hebben de Fransen een offensief ingezet. Ze hebben eerst wekenlang de Duitse stellingen bestookt met zware bombardementen en daarna hebben zo'n miljoen Franse soldaten de aanval ingezet. Helaas voor de Fransen hebben de stellingen van de Duitsers het gehouden. Gevolg was dat de helft van de Fransen om het leven kwam. Daarnaast brak er muiterij op onder de Fransen. Uiteindelijk was men niets opgeschoten. Ten koste van heel veel mensenlevens. Uiteindelijk zijn bij die eerste oorlog negen miljoen mensen omgekomen.
Karlinemob is niet mee geweest omdat ze er naar van wordt en heeft een boek zitten lezen in de kantine.
Toen we thuiskwamen stonden de koeien voor het eerst bij het huisje. Dat zag er leuk uit. Op een gegeven moment kwam de hond aangerend om ze naar de stal te brengen om gemelkt te worden. Dat was een mooi gezicht want de koeien waren in een mum van tijd weg. s' Avonds hebben we met z'n vieren een avondwandeling gemaakt. Het was een lekkere avond. Het was droog en zonnig geworden. Heerlijk toch die stilte (op het vogelgezang na) en de rust. Na de wandeling kwamen de eigenaren ons tegemoet. Ze boden aan om nog een extra nacht te blijven. Helaas kunnen we daar geen gebruik van maken omdat we andere verplichtingen hebben.